Har du nogensinde tænkt over, hvor ofte du googler noget? 

En klassisk situation kunne være: 

I skal på weekendophold i Vejle – en by, I aldrig har været i før. Her skal I finde steder at spise, og noget I kan se eller besøge i løbet af weekenden. Hvad gør I som det første, for at finde ud af dette? 

Yes, I googler. 

Og i virkeligheden kunne eksemplerne fortsætte… For vi googler i rigtig mange tilfælde, når vi står og mangler en information: Hvordan træner man en hundehvalp? Hvilket løbeur er det billigste? Hvornår holder Thomas Helmig sin næste koncert? Kan jeg finde mine yndlingslæderstøvler et sted? Etc. 

Så hvorfor skal du arbejde på, at din virksomhed bliver synlig på Google? Fordi det her potentielle kunder går hen, når de fx mangler din ydelse – og står du på den første side, så er det også din hjemmeside, som bliver besøgt (og dermed større sandsynlighed for, at en potentiel kunde vælger dig frem for dine konkurrenter). 

Hvordan kommer jeg på første side på Google?

For at ranke højere på Google, skal du arbejde med det, der kaldes SEO = Search Engine Optimization (På dansk: Søgemaskineoptimering). 

Google har en masse små ’robotter’, som kaldes googlebots. De gennemsøger konstant nettet for nye sider og informationer, og er blevet programmeret (via dét, der kaldes en algoritme) til at lede efter bestemte ting, når de indekserer, det indhold, de finder. Med andre ord: algoritmen styrer, om en side skal vises på et bestemt søgeord eller ej – og hvor højt oppe i søgeresultaterne siden skal vises. 

Når du arbejder med SEO, betyder det, at arbejder med nogle parametre på og omkring din hjemmeside – du optimerer din hjemmeside og dens indhold, så du bliver fundet ved bestemte søgeord (som du kan finde ved at lave en søgeordsanalyse). 

For at SEO skal give rigtig pote, skal du så højt op som muligt på relevante søgeord i Googles søgeresultater. Grunden til dette er, at næsten alle klikker på de første 1-5 resultater, der bliver vist på en søgning – og de færreste når om på side 2. Så hvis du vil have din bid af trafikken fra Google, er det vigtigt at ligge øverst. 

Man arbejder typisk med SEO med 3 forskellige vinkler: Onpage SEO, teknisk SEO og Linkbuidling.

Teknisk SEO 

Teknisk SEO er en disciplin, der primært foregår omme bagved din hjemmeside. Altså omme i maskinrummet. Her handler det om, at din website er sat op, så det er nemmere for Google at indeksere. Det handler blandt andet om struktur, mobilvenlighed, hastighed og en række andre ting. 

Teknisk SEO er ofte den vinkel, færrest kan sætte sig ind i uden at have en teknisk baggrund. Så her ville det anbefales at tage fat i en tekniker og/eller webdesigner, der arbejder med det. 

Men det kan godt betale sig, hvis du vil helt op og ringe på Google. Det kan sammenlignes lidt med en bil: Den kan godt se godt ud (OnPage SEO) og have fået gode anmeldelser af vennerne (linkbuilding), men uden en velfungerende motor bliver den aldrig en rigtig succes. 

OnPage SEO 

Et billede, der indeholder person, indendørs, kvinde, bord

Automatisk genereret beskrivelse

OnPage SEO er nok den del af SEO, der er nemmest at gå til for de fleste. Det handler nemlig om, at det indhold, du lægger på din hjemmeside, lever op til de krav, Google har til godt indhold. 

Og hvordan lever man så op til de krav?

Ja, helt grundlæggende handler det om at sætte sig i brugerens sted. Hvad er det, de leder efter, når din artikel helst skal dukke op? Hvilke ord søger de på, og hvorfor?

Dét, der nemlig bliver mere og mere centralt for Googles algoritmer, er, at brugeren skal være tilfreds med det, de finder. 

Så desto bedre, du besvarer brugerens spørgsmål (som giver dem anledning til at søge på et specifikt ord eller sætning), desto bedre kan Google lide din hjemmeside. Hvorvidt brugeren er glad for dit indhold, vurderes blandt andet ud fra, hvor længe brugeren er på din side, om han/hun læser flere ting på din side, og om andre linker til din side.

Læs mere: Sådan gør du din hjemmesidetekster SEO-venlige

Linkbuilding

At andre linker til dit site, har en ekstrem stor betydning for, om du bliver vist på Google – og hvor højt du bliver placeret i søgeresultaterne. Linkbuilding handlinger om, at få anerkendte eksterne hjemmesider til at linke ind til din hjemmeside. 

Og hvordan gør man så lige det, tænker du nok?

Det kan du blandt andet gøre ved at skrive gæsteindlæg på andres blogs – du kan evt. lave en aftale med den anden blogger om, at I lave et gæsteindlæg på hinandens blogs, eller du kan fremgå som ”ekspert” på en blog, som blogger inden for dit fag eller branche. 

Du kan også lave en aftale med et nyhedssite om at levere nogle artikler, som passer til deres indhold – mod at du kan linke ind til din side. Oftest skal du betale for dette – men vær opmærksom på, om det virker som en seriøs side. For hvis Google lugter snyd og bedrag, så hjælper det dig ingen steder. 

Du kan også starte din egen blog på andre sites end dit eget, f.eks hos Amino eller Linkedin, og så linke tilbage til dit eget site. Vær dog altid opmærksom på, at det skal være originalt indhold. Du må ikke bruge den samme tekst flere steder, for så risikerer du at blive straffet af Google. Det er dét, man kalder Duplicate Content.

Arbejder du med SEO? Læs mere: Får du nok ud af din SEO

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top