Fem fantastiske råd mod ondt i ryggen

Ondt i ryggen? 5 tips til en bedre holdning

Rigtig mange danskere oplever rygsmerter forårsaget af deres arbejdsstillinger. Afhængig af hvilken branche du er i, og hvilke arbejdsopgaver du udfører, er der forskellige ting, du kan gøre for at mindske dine smerter i ryggen – og forlænge din arbejdsglæde.  

Tandlægen: Prismebriller kan gøre din arbejdsdag meget nemmere

Som tandlæge kan det være meget vanskeligt at udføre synskrævende arbejde samtidig med at holde en korrekt ergonomisk arbejdsstilling. Her kan prismebriller være en god løsning, fordi brillestellet er designet med en nedadrettet vinkel, som samtidig har indbygget prisme-effekt, der udvider og vinkler dit synsfelt. Det gør, at du kan udføre dit arbejde i en korrekt ergonomisk arbejdsstilling og stadig se selv de mindste detaljer, fordi du anvender øjenrotation i stedet for at bøje i nakken. Derved kan prismebriller forbedre din arbejdseffektivitet og præcision, alt imens du undgår gener som muskelspændinger og nakkesmerter under arbejdet.

Kontorarbejderen: Korrekt stol- og bordhøjde kan gøre underværker

Når du sidder meget ved et skrivebord på dit arbejde, er det vigtig at vide, hvordan du sidder bedst for at undgå belastning af din ryg og nakke. Du skal derfor sidde på din stol, så du har dine fødder placeret fladt på gulvet, og vinklen på dine bukkede ben er mere end 90 grader. Mellem dine knæ og stolesædet skal der desuden gerne være en håndsbredde.

Dit arbejdsbord skal desuden være indstillet, så dine skuldre hænger afslappet og ikke holdes oppe, og så skal bordet gerne være dybt nok til, at du kan hvile dine underarme på bordet foran tastaturet. Er dit bord for højt, har du større risiko for nakkesmerter og hovedpine, fordi dine skuldre presses op. Er dit bord derimod for lavt, krummer du i ryggen og risikerer smerter i ryg og nakke.

Pædagogen: Det korrekte løft kan spare dig for mange skader

Løft af børn og andre byrder skader let ryggen. Det optimale vil derfor være at vænne børnene til, at de ikke skal løftes, men sommetider kan det naturligvis være nødvendigt at foretage et løft. Her er det vigtigt, at du løfter korrekt for at undgå unødvendig belastning. Jo længere barnets afstand er fra din krop, jo mere belastes din lænderyg ved et løft. Gå derfor helt tæt på barnet, hold ryggen lige og så oprejst som muligt – buk eventuelt i knæene. Undgå at vride i ryggen, mens du løfter og få barnet til at hjælpe med. Giv dig altid god tid, da et roligt tempo mindsker risikoen for skader.

Mureren: Det rette fodtøj forebygger rygsmerter

Som murer er mange løft og høj vægtbelastning en naturlig del af hverdagen, og derfor kan ryg, skuldre og albue hurtigt blive medtaget. Som murer kan det være vanskeligt at lave radikale ændringer i selve arbejdsgangen, og derfor er det vigtigt at indtænke forebyggelse af arbejdsskader. Det kan blandt andet gøres ved at sikre, at du bruger arbejds- og sikkerhedssko, som passer til dine fødders behov, og ikke blot dem, din chef tænker er bedst til hele virksomheden. Med det rette fodtøj undgår du nemlig unødvendig belastning.

Fabriksmedarbejderen: Skift stilling ofte og mærk en forskel

Som fabriksmedarbejder oplever du med høj sandsynlighed, at alle dine arbejdstimer foregår indenfor et relativt lille område. Derfor kommer du let til at udføre dit arbejde i samme stilling i flere timer i streg, men det kan være meget hårdt for ryggen. Derfor er det vigtigt, at du skifter stilling ofte. Hvis du kan veksle mellem siddende og stående arbejde, er det helt ideelt, men hvis ikke det er muligt, kan mindre veksling også gøre en stor forskel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *