Det kan være rigtig fristende at lave sin egen hjemmeside fremfor at få et bureau til at gøre. 

Særligt, hvis man er nystartet som selvstændig, og ikke har råd til at give 5-15.000kr for en hjemmeside – som det typisk koster at få et bureau til at gøre det. 

Det kan sagtens lade sig gøre at lave en hjemmeside selv, MEN der er også noget, du skal være opmærksom på, før du gør det. 

En hjemmeside er ikke bare en hjemmeside

Dét, de fleste gør, når de gerne vil blive klogere på noget eller købe noget, er at google det. 

Og hvad gør de fleste, når de så kommer ind på en hjemmeside, som egentlig indeholder, hvad de søgte efter, men som ser halvfærdig og rodet ud og loader virkelig langsomt?

De skynder sig væk fra den. 

Og det er bestemt ikke godt, hvis det er din virksomheds hjemmeside. 

Din hjemmeside er nemlig dit visitkort. Den skal give den besøgende indtryk af, hvad I sælger og hvilken slags virksomhed, I er. Er du psykolog, frisør eller fysioterapeut, så skal den også give et indtryk af, hvem du er. 

Kommer en potentiel kunde ind på din side, fordi de rent faktisk godt kunne bruge dit produkt eller service, og den ser uprofessionel og rodet ud – ja, så er det også det indtryk, du efterlader i hukommelsen hos vedkommende omkring dig og din virksomhed – og det får du altså ikke kunder af. 

Kommer en potentiel kunde derimod ind på din side, og ser den tilpas professionel, flot og levende ud – og giver den, de mennesker, der kommer ind på den via Google, lyst til at blive hængende og enten købe noget, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller noget helt tredje, der knytter dem tættere til dig – ja, så har du virkelig fat i noget. 

Er den ydermere nem at tilgå på mobilen, loader den hurtigt og er den i det hele taget brugervenlig, så sikrer du også, at kunderne gider gå rundt på din side. 

Rigtig mange forlader en hjemmeside, der er for lang tid om at loade, og er den enormt besværlig og ulogisk – så forlader vi den også. 

TJEKLISTE: Er din hjemmeside up-to-date? 

Fejlen, de fleste begår

Et billede, der indeholder bord, indendørs, sidder, bærbar computer

Automatisk genereret beskrivelse

Så vil du lave din egen hjemmeside, skal du sørge for, at du kommer i mål med dette. 

Den STØRSTE FEJL, folk begår, når de bevæger sig ud i at lave en hjemmeside selv, er, at den aldrig bliver færdig eller kommer til at se professionel nok ud. OG så får du absolut ingen effekt af – du efterlader højst et dårligt indtryk, og sælger ikke på det. 

Så gør dig umage, og tag dig tiden til at lære, hvordan det skal gøres. Hvis du ikke lige kan finde ud af at kode og starte helt fra bunden, findes der CMS-systemer, som eksempelvis WordPress, hvor du bygger din side op fra et tema – og hvor de har indstillet de svære ting for dig. 

Men selv hvis du gør det, tager det også tid at sætte sig ind at lære – og du skal også være opmærksom på, at hvis der opstår problemer med siden. Så står du selv for at skulle løse det. De fleste CMS-systemer har en behjælpelig kundeservice, men du skal være parat til, at du kommer til at bruge noget tid på selv at løse problemet. Og du kan næsten ikke undgå, at der kommer problemer.

Derudover er der en række faktorer, man skal være bevidst om, når man laver hjemmeside. Fx opbygning af indhold, sider, call to actions, billedkvalitet osv., der simpelthen gør din side mere brugervenlig og flottere. Og så er der selvfølgelig også det mere tekniske, der handler om fx loadinghastighed, som også er væsentlig at kunne.

Du skal også tænke over, om du kommer til at have tid til at opdatere hjemmesiden. Selv om du blot har hjemmeside, for at (potentielle) kunder kan finde dig på Google, og den blot indeholder praktiske oplysninger, så vil der være løbende opdateringer. De fleste hjemmesider fungerer også bedst, når der løbende kommer indhold på, så dine kunder vender tilbage. 

Hvis du vil findes på Google, er det desuden væsentligt at arbejde med SEO på din side. Både teknisk SEO, SEO-tekster og linkbuilding. 

Har du ikke viden omkring opsætning af hjemmesider og SEO, så kan det være en rigtig god idé at investere i et online kursus eller en sparringspartner, der kan guide dig. For selv om det er mange penge for dig at få et bureau til at lave din hjemmeside, så kan det altså godt være investeringen værd. Hvis du alligevel ikke får hjemmesiden helt i mål, eller ikke vil bruge timer på det efterfølgende – timer, som du vel at mærke kunne bruge til din forretning og på at tjene pengene, du har brugt til hjemmesiden, i stedet for at bruge timer, hvor du alligevel laver arbejder, du ikke tjener på. 

Held og lykke med det!

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top