Nyt bæredygtigt koncept gør det nemmere at genbruge – og blive genbrugt.
Møbler i kredsløb
Genbrug af møbler er ikke ligefrem noget nyt fænomen – hvert år købes og sælges i tusindevis af brugte møbler hos landets genbrugsforretninger og på diverse websites. Og det er der god fornuft i – der er penge at spare, og mange synes at der er mere ”charme” og et mere unikt udtryk i at finde de gode genbrugsfund, fremfor at købe fra den nyeste kollektion i det nærmeste møbelhus. Miljøet kan også godt lide genbrug; genbrug af møbler sparer en masse ressourcer, da mængderne af fx skov der fælles hvert år til at forsyne møbelproducenter verden over med produktionstræ er enorme.
Det er også bæredygtigheden der er den primære motivationsfaktor bag genbrugs-start-up’en Orbitu, som har eksisteret i godt halvandet år. Navnet Orbitu refererer til det engelske ord ”orbit” idet virksomheden hjælper med at sende brugte møbler (og andet inventar) ”i kredsløb”. For hos Orbitu kan man ikke alene købe genbrugsmøbler såsom sofaer, borde, stole, reoler og sågar hårde hvidevarer. Nej, Orbitu hjælper også brugerne med, at komme af med deres eget inventar, og på den måde adskiller virksomheden sig faktisk lidt fra de øvrige genbrugskoncepter der findes derude. Nysgerrig? Det kan vi godt forstå, og så er det bare med at læse videre.
Kom af med dit brugte inventar nemt og hurtigt – og tjen penge på det
Orbitus genbrugskoncept gør det nemlig muligt for brugere der har overskydende inventar, at komme af med inventaret nemt og hurtigt – og samtidig tjene lidt penge på det. Det eneste krav er, at inventaret er i salgbar stand, og i alt sin enkelthed foregår det på denne måde: Man bestiller en afhentning af sit brugte inventar på Orbitus hjemmeside. Her beskriver man kort hvad det er man vil have afhentet, standen og hvilke tidspunkter der kunne passe i forhold til afhentning. Dernæst modtager man en bekræftelse på afhentningen med et forslag til afhentningsdag og -tidsinterval. På afhentningsdagen bliver man kontaktet med et nærmere tidspunkt indenfor det aftalte interval, og inden Orbitu ankommer sørger man for, at bære de aftalte møbler ud til kantstenen så det er nemt at hjælpe chaufføren med at få det ind i varebilen. Afhentningen er gratis, og så er din arbejdsindsats faktisk overstået.
Dernæst køres inventaret nemlig til Orbitus varehus i Søborg. Her prissættes det og der tages billeder, hvorefter varerne oprettes i virksomhedens webshop og samtidig på en række andre online salgsplatforme. I gennemsnit bliver 50% af de varer Orbitu får ind solgt indenfor 10 dage, imens hele 80% er solgt i løbet af de første 30 dage. Og når én af dine varer er solgt, så afregner Orbitu 25% af salgsprisen til dig – enten på MobilePay eller som bankoverførsel.
Med andre ord slipper du for alt besværet med opbevaring indtil salg, aftaler med potentielle købere, fremvisning af møbler, prutten om prisen og alt det andet, der for mange gør det til en uoverkommelig opgave at forsøge at sælge brugte møbler på online platforme. Orbitu sørger for det hele, og det bedste af det hele er, at i og med at Orbitu skal drive deres forretning for den %-sats de beholder, så kan du være sikker på, at de er motiverede for at få den bedst mulige pris for dine møbler.
Også for virksomheder – af alle slags
Orbitu hjælper også virksomheder af med deres brugte inventar, når der for eksempel er blevet indkøbt nye kontormøbler, men virksomheden ikke ønsker at skrotte de brugte møbler. Foruden god miljø-karma, er det nemlig noget virksomhederne kan bruge i deres egen markedsføring eller i såkaldte ”CSR-rapporter”, hvor virksomhederne redegør for, i hvor høj grad de passer på samfundet omkring dem og lever op til fx FN’s Verdensmål.
For virksomheder tilbyder Orbitu sågar at komme med flere medarbejdere og klare alt udbæring og håndtering, da de færreste virksomheder har tid til selv at gå og bære borde og stole rundt. Virksomheden har sågar aftaler med en række møbelproducenter om, at håndtere producenternes retursager i tilfælde af returneringer indenfor tilfredshedsperioden eller ved mindre kosmetiske fejl eller defekter. Det er med til at supplere udvalget i Orbitus sortiment, så man som kunde kan købe genbrugsinventar af alle typer og i både ”normal brugt” og nærmest ny stand.
Fysisk varehus i Søborg og døgnåbent i webshoppen
Alle Orbitus varer opbevares i virksomhedens 300 m2 store varehus i Søborg, nemt tilgængeligt fra ringveje og motorveje. Her har kunder mulighed for, på daglig basis, at komme og se og købe møblerne – og i modsætning til de fleste andre butikker har butikken åbent om aftenen flere dage om ugen, så køb af møbler kan ske i ro og mag efter arbejde eller sågar efter børnene er puttet.
Orbtiu har også en veludviklet webshop, hvor samtlige virksomhedens varer oprettes indenfor få dage efter afhentning. Dermed er det muligt at kigge i ro og mag hjemmefra og dernæst tage en tur i varehuset, hvis man finder noget interessant. Og det er der god chance for, med de over 200 varer der typisk er på lager. Og hvis der ikke er noget du kan lide lige nu, så skifter udvalget næsten dagligt, så der er god grund til at holde øje med nye varer.
Det er selvfølgelig også muligt at betale online og bestille varerne leveret til kantsten – Orbitu kører med egne chauffører hvilket gør det muligt at få levering af varer i hele Storkøbenhavn til helt ned fra 150,-, hvilket virksomheden, sandsynligvis med rette, påstår er markedets billigste levering af møbler.
Kort levetid – store resultater
Tanken om Orbitu startede i 2018 ud fra en ambition om, at flere af de møbler og andet inventar der ellers ville blive kasseret, fik muligheden for et nyt liv. I starten var det de to stiftere der selv kørte rundt og hentede og bragte møbler, og lageret var et lille opmagasinerings-rum på Amager. Efterspørgslen efter hjælp til at formidle brugt inventar videre var dog til at tage og føle på, og allerede i foråråret 2019 måtte der søges efter større lokaler, som altså blev fundet i Søborg. Samtidig er arbejdsstyrken udvidet med 10 deltidsansatte som klarer salg fra varehus og afhentninger og leveringer rundt i hele Storkøbenhavn.
Alene i 2019 hjalp Orbitu knap 700 brugere med at finde nye hjem til godt 3.000 stykker inventar – og efterspørgslen er stigende. Ved indgangen til 2020 var virksomheden i en rivende udvikling, men kan desværre – som så mange andre – ikke sige sig fri for, at være blevet påvirket af Corona-situationen. Det har dog ikke slået folkene bag virksomheden ud, og selvom det måske ikke helt er blevet til den start på 2020 som var håbet, så er ambitionen stadig, at man indenfor en nær fremtid vil kunne nyde godt af Orbitus ”360 graders genbrugskoncept” andre steder i landet end kun i Storkøbenhavn.
Du kan være med til genbrugsfesten
Hvis du er heldig at bo i Storkøbenhavn, så opfylder du allerede den eneste begrænsning for brugen af Orbitus koncept. Så hvis du har brugt – men brugbart – inventar du vil af med, eller hvis du er på udkig efter et godt og bæredygtigt genbrugskup, så er det bare med at aflægge Orbitus hjemmeside et besøg.
Det kan du gøre på www.orbitu.dk